Rondodrevets Herax

Alla inlägg under oktober 2009

Av Christer Myrberg - 28 oktober 2009 12:11

Idag åkte vi ut i skogen för att Herax skulle få springa av sig lite. Vi stannade bilen på en vändplan på en skogsväg

jag släppte ut honom ur bilen och höll på och plocka ut ryggsäck och bössan när han helt plötsligt var borta, han hade fått slag direkt och efter ca 2min var det full jakt. Det buktade fint runt där jag stod och efter ca 15 min så kom en fin get förbi mig på ca 30 m, den fick nog lite vind av mig ock drog iväg. Det var bara att haka på drevet som gick för fullt ,en snabb koll på astron och ser att drevet vänder tillbaka det passerar bilen igen. Jag sätter mig vid bilen och lyssnar när det åter kommer tillbaka ner mot bilen, nu är det en get med två kid som kommer. Man ser hur viktigt det är att ta det lungt när det kommer ensamma getter, hon var upp och hämtade killingarna. Drevet varar i ca 50 min sedan slutar Herax att driva vid ett stort dike med mycket vatten  skönt att han inte simmade över. Jag blåser på honom och ser att han är på väg tillbaka men det tar sin lilla tid att gå tillbaka. Vi nöjer oss för idag laddar för en heldagsjakt på lördag på nya marker.

Av Christer Myrberg - 26 oktober 2009 17:42

Idag var Herax och jag på drevprov i Hedesunda.Ett prov som man vill glömma. Vi samlades kl 0700 där blev vi tilldelade domare,jag skulle dela domare med en annan hund så vi fick dra lott om vem som skulle starta först. Och jag startade som tvåa. Efter fyra timmars väntan vid bilen så var det vår tur att åka till provrutan, som visade sig vara ett uppväxt hygge som var helt omöjligt att ta sig in på. Vi fick åka tillbaka till den tidigare jagade rutan. Herax jobbade och sökte provtiden ut utan att hitta något rådjur.Den enda trösten i detta är att ha en hund som jobbar och söker så kopiöst bra.Jag var så stolt över hans sök arbete.

Av Christer Myrberg - 20 oktober 2009 13:32

Herax börjar redan längta ut i skogen igen,han sitter på sin favorit pall och tittar ut för att se skymten av rådjuren som smyger förbi på tomten

  

Av Christer Myrberg - 20 oktober 2009 13:21

Helgen 16/10-!9/10 Jagade vi på Kungsängen en mark som är på 5500ha och mycket viltrik.Herax jagade varje dag, han

jagade mycket bra med fina drev samtliga dagar. Han drev både hjort och rå. Nu ska han vila och bara mysa hemma i värmen för att sedan jaga i helgen.

Av Christer Myrberg - 20 oktober 2009 13:15

  

Herax och Per

Av Christer Myrberg - 10 oktober 2009 15:28

Herax har vilat några dar sedan han skadade sig, han är nu den vanliga livliga Taxen igen. Han får vila

några dagar till för säkerhets skull.Han kommer att tycka det är tråkigt nu när husse måste jaga älg

några dar och han inte får vara i skogen.

Av Christer Myrberg - 7 oktober 2009 17:42

Idag åkte jag ut till jaktmarken för att släppa Herax. Tyvärr skadade han tassen då han skulle hoppa över ett traktorspår så det blev ingen jakt för honom idag. Han stödjer lite med tassen men vill inte gärna sätta ner den när han går. Ute går det bättre då det är mjukare underlag.  

Nu får han vila ett par dagar för att se om det går över.

Jag hoppas att han snart blir bra i tassen, så att vi får komma ut i skogen igen.

/Christer 

 

 

Av Christer Myrberg - 7 oktober 2009 12:43

  

Välkommen till Herax blogg!


Tidigare månad - Senare månad

Presentation

Gästbok

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<<
Oktober 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Skapa flashcards